Ögonlocksplastik är en av de vanligaste skönhetsoperationerna i ansiktet. Den är enkel att utföra för den som kan och medför sällan några problem. De som söker för sina ögonlock behöver ofta en operation eftersom det inte finns många alternativ. Det händer ibland att det inte är ögonlocken som är problemet utan snarare låga ögonbryn eller t.ex. för lite volym runt orbitan. Då kan det finnas andra alternativ. Därför är det nödvändigt att boka en konsultationstid för att få en bedömning om en ögonlocksplastik är lämplig.

BOKA TID

20220516_0213_1

Du kan ringa eller maila oss för att boka en tid.

Vem är lämplig för ögonlocksplastik?

Män och kvinnor i alla åldrar med en önskan om att förbättra sin ögonlockssituation där den estetiska kirurgen bedömer att det är lämpligt.

Vem skall inte göra en ögonlocksplastik?

Du skall inte göra några estetiska ingrepp om du är gravid eller ammar. Det är också olämpligt och du står på någon form av blodförtunnande medicinering som till exempel Albyl, Trombyl och Waran. Dessa mediciner kan eventuellt utsättas för en tid vilket skulle göra det möjligt att operera. Det finns även en hel del naturläkemedel som är blodförtunnande vilket måste undvikas, ett exempel på detta är omega3. Personer med ögonsjukdom kan vara olämpliga för en operation. Det gäller även sjukdomar eller medicinering som ger svullnader liksom allergi eller överkänslighet mot lokalbedövning. Vi gör inte estetiska ingrepp på personer som är under 18 år.

Hur går en ögonlocksplastik till?

Den estetiska kirurgen ritar ut linjer i huden innan operationen. Väl i operationssalen blir man sövd om man har valt narkos. Operationen går utmärkt väl att genomföra i lokalbedövning. Kirurgen avlägsnar sedan lagom mängd vävnad och använder sedan fina trådar för att sy ihop huden. Just efter operationen får man sitta i sängen med ett kylande förband över ögonen. Man går sedan hem samma dag.

Eftervård

Om något problem uppstår eller om du känner dig osäker så måste du kontakta FaceClinic omedelbart. Våra rekommendationer efter en ögonlocksplastik är som följer:

Fysisk träning skall undvikas i minst en vecka för att sedan successivt öka till normal aktivitet.
Varma bad/bastu skall undvikas första veckan, använd dusch.
Suturerna tas normalt efter 5-7 dagar.
Undvik direkt sol i 6 veckor.

Vad kan du förvänta dig

Du kommer att få en noggrann information av kirurgen före operationen. I konsultationen ingår fotografering som är en journal handling som omfattas av patient sekretess. På operationsdagen kommer du till oss fastande enligt de instruktioner som du får. Operationen utförs och du kommer att gå hem samma dag. Veckan efteråt brukar de flesta använda solglasögon då det ofta blir blåmärken runt ögonen. I vissa fall är de knappt synliga – i andra fall syns de tydligt och kan finnas kvar i flera veckor.

Komplikationer och risker

Ögonlocksplastik är en operation som sällan eller nästan aldrig leder till allvarliga komplikationer. Blödningar i huden runt ögonen och blåmärken ser man relativt ofta, ibland infektioner. Det förekommer att ögat reagerar med en svullnad av huden runt ögat eller tom att själva bindehinnan i ögat svullnar. En del patienter kan bli torra i ögat om ögonlockens blinkförmåga försämras. Alla dessa problem är övergående och din doktor kan hjälpa dig med medicinering om du skulle drabbas.

Det är mycket sällsynt med allvarliga komplikationer som t.ex. blödning inuti ögonhålan som i sin tur kan leda till blindhet. Även om det är extremt sällsynt med allvarliga komplikationer så måste både patient och doktor vara medveten om dessa innan man beslutar sig för att operera.

Prislista

Ögonlock – fr. 25 000 kr